رزین تبادل یونی

راهنمای پذیرش و بورس تحصیلی آلمان،آمریکا،انگلیس،کانادا،نیوزیلند،استرالیا،هند،مالزی،ژاپن،ایتالیا،فرانسه،دوبی و ...

.
اطلاعات کاربری
درباره ما
دوستان
خبرنامه
آخرین مطالب
لینکستان
دیگر موارد
آمار وب سایت

رزین تبادل یونی

رزین‌های تبادل یونی یا رزین سختی گیر ، ذرات جامد بسیار ریز با ساختار پلیمری هستند که تعدادی یون ثابت در آن وجود دارد. برای خنثی بودن بار الکتریکی این رزین‌ها باید به تعداد یون‌های ثابت، یون‌هایی با بار الکتریکی مخالف به‌صورت شناور و قابل جدا شدن از رزین در کنار آنها قرار بگیرند.

در فرایند تبادل یون، یون‌های شناور در رزین می‌توانند با یون‌های خارجی هم‌بار خود جایگزین شوند. دلیل اصلی این تبادل، تمایل (Affinity) بیشتر رزین به جذب یون موجود در محلول است. به‌عنوان مثال رزین با یون مثبت سدیم وقتی در آب حاوی یون‌های کلسیم و منیزیم ریخته می‌شود، یون سدیم را آزاد کرده و یون‌های کلسیم و منیزیم را جذب می‌کند.

انواع رزین تبادل یونی

رزین‌های کاتیونی قوی ((SAC) Strong acidis Cation)

رزین‌های کاتیونی ضعیف  ((WAC) Weak acidis Cation)

رزین‌های آنیونی قوی ((SBA) Strong basic anion)

رزین‌های آنیونی ضعیف ((WBA) Weak basic anion)

رزین کاتیونی به رزین‌هایی گفته می‌شود که یون‌های متحرک با بار مثبت دارند و رزین‌های آنیونی دارای یون‌های متحرک منفی هستند. رزین‌های نوع قوی در یک محدوده وسیع PH و رزین‌های نوع ضعیف در یک محدوده کوچک از PH عمل می‌کنند. برتری رزین‌های نوع ضعیف، در مصرف کمتر مواد شیمیایی موردنیاز برای احیا رزین و تولید پساب کمتر در روند احیا است.

سختی گیر رزینی یا رزین سختی گیر

یکی از  روش های کاهش املاح محلول آب و سختی آب ، استفاده از روش تبادل  یونی (Ion Exchange) می باشد. که روش بسیار کارآمدی و به صرفه ای  برای حذف پاره ای از املاح موجود در آب است. در این روش از رزین های تبادل یونی ، یا همان رزین سختی گیر یا به عبارتی دیگر سختی گیر رزینی ، استفاده می شود. سختی گیر آب ، که میتوان آن را نرم کننده آب نیز نامید (Water Softener) ، با دانه های رزین همبستر  می شود. آب سخت حاوی کلسیم و منیزیم از بین رزین جریان پیدا میکند. در فرایند تبادل یونی، یونهای سخت موجود در آب با یون های نرم روی دانه های رزین متبادل میشود. نتیجه آن آبی است که سختی آن گرفته شده و اصطلاحا نرم شده است.

کاربردهای رزین سختی‌گیر

رزین سختی گیر کاربردهای زیادی دارد و دارای مصرف خانگی و صنعتی است. از رزین پرولایت در موارد زیر و برای از بین بردن سختی آب و جلوگیری از تشکیل رسوب استفاده می شود.

  • دیگ های بخار
  • مبدل های حرارتی
  • برج خنک کننده
  • سیستم های سرمایشی
  • تجهیزات گرمایشی
  • حذف سختی آب های شور، آب چاه ها و آب های سطحی
  • صنعت رنگرزی
  • موتورخانه ها
  • خشک شویی ها
  • تصفیه آب و فاضلاب

 

رزین  پرولایت Purolite

شرکت رزین پرولایت  Purolite  به ارائه محصولات با کیفیت در دنیا معروف است. شرکت رزین پرولایت Purolite همواره در جهت پیشبرد اهداف خود برای دستیابی به بالاترین سطوح کیفیت تلاش می کند و دارای خط تولید در ایالات متحده، چین، انگلستان و رومانی است. کمپانی پرولایت به طور مستمر ابزارها و روش های خود را برای رسیدن به بالاترین کیفیت ارزیابی می کند و از قابل اطمینان بودن محصولات و سازگاری آنها اطمینان حاصل می کند. کمپانی پرولایت، بزرگترین واحد تحقیق و توسعه (R & D) را در میان تمامی شرکت های تولید کننده رزین داراست. محققان کمپانی پرولایت قادر به تولید محصولات جدید و ارائه راه حل های نوآورانه جدید متناسب با نیاز بازار هستند.

پرولایت علاوه بر همکاری نزدیک با مشتریان خود، با صنایع خصوصی و دانشگاه های معتبر در سراسر جهان نیز همکاری نزدیک دارد تا همواره در تکنولوژی تولید رزین های تبادل یونی پیشتاز باشد. کمپانی پرولایت یک کمپانی جهانی است به طوریکه تعداد دفتر های پرولایت در سرتاسر دنیا به 40 عدد می رسد. برای تهیه هر رزینی که نیاز داشته باشید، می توانید روی برند پرولایت::Purolite حساب کنید. پرولایت در زمینه دانش رزین های تبادل یونی به خود افتخار می کند و متعهد به تولید رزین های مبادله یونی با کیفیت بسیار بالا می باشد.

 

.

.

.

این متن صرفا یک رپرتاژ آگهی بوده و ما مسئولیتی در قبال محتوای آن نداریم و مسئولیت بر عهده سایتی است که لینک آن در داخل مطلب قرار گرفته است.





:: بازدید از این مطلب : 18285
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
ن : khashayars
ت : جمعه 19 شهريور 1400
.
مطالب مرتبط با این پست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:








موضوعات
نویسندگان
آرشیو مطالب
مطالب تصادفی
مطالب پربازدید
تبادل لینک هوشمند
پشتیبانی